Friday 25 May 2007

det vackra hemmet och korven i väskan


drömmer att jag vaknar HEMMA på rosenhillsgatan i mitt rum i min säng längst bak. går ut i köket för att fixa frukost. kommer in i rummet o det ser helt olikt ut än det brukar. köksbordet är mycket större, hela rummet är större och luftigare o ljusare. fönstren är stora o det är högt till tak. djävligt vackert...inte alls mitt kök. det är mycket större. och vackert färgat i rött. gabo är där o fixar kaffe.
det är några andra män där också, hans vänner antar jag. en är skäggig o ligger på en madrass. han verkar bakfull. men det gör inget för allt är så vackert. när jag går längre in i rummet där toan o tv-soffan vanligtvis är ser jag att det ligger en hall på höger sida. en lång hall med högt i tak o guldspeglar. jag fattar inget. fattar inte hur mitt hem förvandlats till värsta lyxkåken. men jag är ju nöjd...
bakom tvn eller där tvn brukar stå ser jag nåt jag känner igen...eller det är något jag inte har sett på åratal. det är nåt från mitt förflutna. bakom en tjock vit gardin hänger flera järnrör vertikalt. i dem finns en massa rullar med tyger och gamla tapeter. teckningar o sånt. folk i rummet blir nyfikna när jag börjar veckla upp dem. men jag skäms lite när det kommer fram en massa pinsamma nakenteckningar som jag har gjort när jag var typ 14...(jag trodde att jag hade förstört dom!)hur kan dom dyka upp över 15 år senare..jag blir väldigt berörd av en rätt liten bit gammal tapet som har lite hål o skavanker. visar den åt en man i rummet. titta jag har försökt lappa ihop hålen med sytråd, men jag har aldrig varit så händig så det ser väldigt taffligt ut. men tapeten är jättevacker.
(osäker var jag drömmer denna dröm...)

en annan natt drömmer jag om en affär på Skepparegatan i mina hemkvarter i helsingfors. vi har stannat med bil utanför, min bror,hans tjej sonja o jag. jag o sonja går in i affären som är jättelik. där finns en massa fina klänningar jag prövar. dom är dessutom jättebilliga. vissa av dom sitter jättefint men dom är alla så olika min stil att jag inte köper nåt. fast jag känner att jag vill..

senn kommer jag in längre i affären eller nån annanstans men det liknar mitt barndomsrum på strandvägen 16 i Lovisa. där står möbler jag minns, en blandning av mammas gamla sminkbord/o mitt skrivbord. hyllor o lådor i massor. på golvet ligger en massa väskor o grejer. en jättesnygg svart väska som jag vet att jag har fått av sonja i julklapp men aldrig har använt. inne i väskan ligger nåt gojs som jag gräver upp med handen. det är nåt äckligt som matrester, nej en halv svart korv o när jag tar upp den går den i bitar o en massa äckliga maskar kommer ut. o jag minns att jag har lagt korvbiten i väskan länge länge senn när jag var full o ung någonstans. jag hittar också en massa andra fina påsar o lite småfula strandväskor. i lådorna ligger en massa band med texter på. papper o smått bråte. och ett tjockt kuvert med en massa sedlar i . svenska hundralappar. och ett stort vy kort skickat från typ Vietnam eller Malaysia. det står hälsningar från Becce och Magnus eller nåt likande. dom skriver o tackar och att dom tycker att jag är jättefin. där står också en address i stockholm. till Becce, Gromsgatan eller nåt i den stilen...jag vet inte riktigt varför jag har fått alla pengarna men känner på mej att det är för att dom tycker att jag är så fattig. och dom är jätterika....jag har träffat dom på nån fest i Lovisa. kanske det var då jag la halva korvbiten i väskan.

No comments:

Post a Comment