Thursday 2 August 2007



erkki juhani.

farfar.

minns honom dåligt. han var alltid på sjukhus när jag var barn.
Det luktade medicin och hans svarta hår var rufsigt och klibbade i pannan.
Ett av hans ben var borta. Minns att han visade.
1981 frågade han pappa om vi hade kommit till sjukhuset med häst.
- tulitekko hevosella?
och pappa skakade på huvudet.

Så farfar var ganska väck.
Senn begravdes han och farmor Bertta fick sedermera dricka sitt "Hopiatee"*** och skotta snö ensam.

Erkki var en väldigt bestämd man. och han köpte och sålde saker konstant.
Han var en diktator.
han bestämde när folk skulle gå o lägga sig.
han bara slog av tv'n och släckte ljusen och sa "hyvää yötä" och klev in i sin kammare. that's it, goodnight.

han sköt efter mina fastrars pojkvänner om dom kletade på hans flickor utan tillstånd. han körde moped och häst. Byggde hus och sålde hus.
och fick ett älgskinn av faster Tellervos beundrare.

han gillade inte heller min mor, för att hon talade svenska.
Tur att min bror föddes före mej.
Annars hade pappa blivit arvslös.
men på bilderna ser Erkki ändå rätt nöjd ut där han poserar med mig i famnen och min bror brevid sig. hoppas att jag rev honom i skäggstubben och jollrade "gubbfan".

Det var då, nu är nu.
men jag har hört att jag liknar honom.
på alla sätt...

undrar om man kan ta kontakt?



***silverte; hett vatten med socker.

1 comment: