Tuesday 23 October 2007


jag ska bo vid Victoria Falls. Nära ett vattenhål där djur går o dricker.
först ska jag ha visum o vaccin o kanske malaria tabletter.

jag har varit där förr. var Livingstone och Stanley träffades. nån av dom var sjuk.
hoppas jag inte blir sjuk.

jag hade en tropisk sjukdom när jag var fyra. fick ofta springa på aurora sjukhus o bajsa i plastskålar.
hade också en mask som vanligtvis lever i hundar.

jag kanske är en hund.

hursomhelst.

jag fick läsa mina föräldrars zambia dagbok. och filma av en massa super8 film.
I flera dagar tänkte jag bara på Zambia och på hur mina föräldrar måste ha varit. hur dom kände sig.

Mamma var mest hemma. Men hon ville jobba också.
Hon gjorde det lite grann, tills hon märkte att min bror blev nervös o började stamma i skolan.
Och jag fick väl dendär hundmasken. Och rände iväg på byn trots min ringa ålder.

Alla finnar byggde bastun och min pappa rände på bastupartaj alltsomoftast vilket inte var så populärt i mammas ögon.

När hon var riktigt arg skrev hon på svenska.
hon verkade konstant vara på olika dieter. Fast det behövde hon nog inte.
Hon var ju hur snygg som helst.
En riktig beauty.

Tänk om hon var missnöjd med mig. Jag var ju alltid röd i ansiktet och såg ofta ut som att jag hade magkramper.
och mitt vita hår var kort och tufsigt.
Och jag vägrade ha på mej dom dyra strumpbyxorna från harrods.

Men nu ska jag åka dit igen.
Jag vet inte vad jag ska tycka och säga.
Kanske står jag bara helt tyst senn där på Kafoe road framför vårt gamla hus om det nu finns kvar.

No comments:

Post a Comment