Friday 18 January 2008


Vd: id-kort för utländsk medborgare. 31-2008-2377‏
From: Upplysningen GB-NRK-Upplysningen (upplysningen@migrationsverket.se)
You may not know this sender.Mark as safe|Mark as unsafe
Sent: Friday, January 18, 2008 12:15:26 PM
To: nlassila@hotmail.com
Hej Nina!

När det gäller id-kort görs ansökan om detta hos bank eller Svensk
Kassaservice, Migrationsverket har ingen del i detta.

Verket har dock kännedom om att nya regler gäller för intygsgivning i
samband med ansökan om ID-kort hos Svensk Kassaservice. Endast en
utländsk medborgare vars make/maka eller vårdnadshavare är
folkbokförd i Sverige och har fullgod legitimation kan numera
beställa ID-kort.

Den som intygar en annans identitet ska kunna styrka släktskapet med
personbevis och visa fullgod legitimation

Migrationsverket har ingen roll i intygsgivandet.

Regeringen tillsatte under förra året en särskild utredare för att
lämna förslag på hur det kan säkerställas att personer som inte är
svenska medborgare men har rätt att vara bosatta i Sverige kan få
ID-kort. Utredaren har nu lämnat sitt slutbetänkande och detta bereds
för närvarande inom Regeringskansliet.

I korthet innebär utredarens förslag att Polisen ska få uppgiften att
utfärda ID-kort till utländska medborgare som är bosatta i Sverige. Med
hänsyn till de förberedelser som krävs för att Polisen ska kunna ta sig
an denna uppgift kan den nya ordningen träda i kraft först den 1 januari
2009. Fram till dess vet jag tyvärr inte vad du ska göra.

Vill du läsa utredningens slutbetänkande kan du nå den via denna länk:
http://www.regeringen.se/sb/d/8125/a/94312

Med vänlig hälsning
Åsa Eriksson

Upplysningen
Migrationsverket

The Public Contact Section
The Swedish Migration Board

>>> GB-MIGRATIONSVERKET 2008-01-18 08:01 >>>
31-2008-2377

>>>
Från:Nina Lassila
Till:
Datum:2008-01-17 17:03
Ärende:id-kort för utländsk medborgare.

Hej,

undrar vem jag skall vända mig till när jag behöver ett id-kort. Jag är
finsk medborgare, varit folkbokförd in Göteborg sedan år 2003.
Svensk Kassa service har jag ju ingen nytta av då jag inte lyckats
gifta mig : )

Polisen?

Eller skall jag lita på att alla myndigheter etc godkänner mitt finska
pass?
Hur gör man?
Det verkar vara nya regler?

mvh
Nina lassila



Sv: Vd: id-kort för utländsk medborgare.‏
From: HK Resehandlingar RPS (HK-Resehanlingar.RPS@polisen.se)
You may not know this sender.Mark as safe|Mark as unsafe
Sent: Friday, January 18, 2008 8:50:41 AM
To: nlassila@hotmail.com
Polisen utfärdar nationellt id-kort endast till svenska medborgare.





Rikspolisstyrelsens e-postbrevlåda, RIkspolisstyrelsen@polisen.se, öppnas vardagar under kontorstid.
Med vänlig hälsning
Registratorskontoret


Med vänlig hälsning

Ingela Var
Rikspolisstyrelsen
Polisavdelningen Enheten för Service



>>> Nina Lassila 01/17/08 3:17 >>>

hej,

jag är konfunderad och finsk medborgare.
Behöver få ett svenskt id-kort, men det ser svårt ut.
svensk kassa service kräver släkting som kan intyga vem man är. släktingen skall vara folkbokförd i Sverige. Jag är inte gift och mina föräldrar bor och är bokförda i Finland.
På kassa service säger man att jag skall vända mig till min bank. På min bank säger dom att jag skall vända mig till Polisen.
Nu har jag kollat igenom er websida och hittar ingen information om hur jag skall gå tillväga.

Tidigare godkändes det att en bekant med svenskt id-kort kunde intyga vem man är.
Det har tydligen ändrats.

Jag har svenskt person nummer sedan år 2000 och har bott här i över 5 år.

mvh
Nina Lassila

2 comments:

  1. Tråkigt! Är i samma sits just nu med vår ena anställd. Så offatbart idiotisk att dem inte planerade detta i förväg.

    Och bankerna gör ju inte nytt ID-kort.

    För jävligt!

    ReplyDelete