Wednesday 31 March 2010

1 och 1/2 timme

går ut 1 1/2 h. tar U7 från Rathaus Neukölln, byter på Hermanplatz till U8. Går av vid Rosenthaler Platz, upp mot Kastanienalle 57. Hämtar nyckel åt Eeva Liisa.

ett finskt par pratar på U8. dom pratar om att vi finnar är skogsmänniskor och lite råa sådär. att det inte är underligt att svenskar inte gillar oss. Kvinnans telefon ringer o jag tänker att jag ska fråga om jag ska hålla i hennes kaffekopp medans hon pratar. Men vet inte om jag ska fråga på finska eller svenska. Vilket blir bättre?
Den finska mannens plastpåse har ett hål i botten. När dom stigit av vid Alexanderplatz rullar en ensam apelsin iväg längs vagnens golv.

Det är plötsligt vår. Känner mig varm och lite fånig i min vinterkappa o ryska scarf.
Men glad ändå. Väldigt fri. Som om jag bara kunde lyfta och flyga.

En söt pojke, kanske t om man, ser på mej o ler, jag ler tillbaks. Ett av mina större leenden.

På hemvägen i U8 får jag ögonkontakt med en äldre man som ser turkisk och trött ut. Folk läser och löser korsord och sudoku. En amerikansk cockerspaniel sitter nervöst i en inva vagn.



På Elbestrasse ser jag en pudel (Putte Lassila lookalike). Hans människa, 60+ tanten, har exakt samma frisyr som han. Dom går nog till samma salong.

Det fungerar att isolera sig i 2 dygn och sedan gå ut. Det är så mycket mer man observerar.

No comments:

Post a Comment