Thursday 13 September 2007

MITÄ AJATTELIN TÄNÄÄN

det finns en krönika i NYT liite i Helsinki som heter så.
typ "vad tänkte jag på idag".

tänkte på den idag.

och att jag tänker mycket. det låter ju väldigt smart.
men så är jag ju det också.

Nå, well. tänkte också att det skulle vara roligt att skriva en sådan kolumn. krönika.
Men på vilket språk?

Jag skriver bäst på svenska. eller smidigast. tyvärr är det så.
svenska är inte lika vackert som finska.
inte lika melodiskt. långa vokaler är ... bara...
niin kauniita. kauneinta päällä maan.

vackra.

det känns som att det är lättare att skriva mer känslosamt på finska. få fram mer känslotillstånd.
svenskan känns så metodisk. så funktionell. och stram.

vilket satans tjat,

jag kanske kan blanda.
anyhow.

jag tänkte på bussen idag.
tänkte på resor. resor vi gör till oika länder. mestadels tänkte jag på konkreta turistresor.
och det började nog med att jag av någon anledning funderade på fientlighet mot andra kulturer, folk.
och det tänkte jag på för att jag läst om Ramadan i alla dagens tidningar. och för att det satt en snäppet mörkare man i svart läderrock framför mig. och han pratade i telefon. och jag funderade på vilket språk han talade.
kom fram till att det kanske var polska.
och då tänkte jag på östeuropa. och att det av någon anledning inte är så populärt i Sverige.
Jga hört det ofta.
Som tex att någon matskribent eller tv kock eller vad det nu var för en MATpersonlighet som uttryckte sig om olika länder och mat. Denne MAT typ sa att det värsta hon hade ätit var nånslags paj med gräddfil i Ryssland. Svenskar älskar ITALIEN.
Hon sa så. Och det vet vi ju.

Men älska Italien? Vad exakt är det vi, man älskar? maten ja, den är ju lätt att gilla.

älskar man bara det vackra? typ Rom, Venedig? UPPLEV DET BÄSTA AV ITALIEN!!!!!!!
Men känner man Italien på riktigt? Och ja, man har sett alla piazzor och trappor o ätit alla pastor o kan säga ciao...men har man träffat någon på riktigt? kan man gilla det som inte är så attraktivt? kan man gilla italienska tv-såpor? Italienska AMS?
Gillar man ens italiensk folkdans eller samtidkonst?

och ta senn Thailand.....det blir bara värre.
Ärligt sagt; åker inte folk dit bara för att det är så skönt o varmt o rent o billigt. god mat och snälla thailändare är ett plus givetvis.

Och nej tack, inga problem tack!

Jag vill inte åka till Thailand.
Jag vill inte ligga på en vit strand bredvid en europe som knullar unga flickor och barn och bli uppassad av en vänlig thailändare som inte snor min plånbok.
Missförstå mig inte. Jag VILL gärna vara i Thailand. det är säkert fint.

senn tänkter jag på Norden. och varför tyskar gillar Norden. Dom gör det nog inte för vår folkdans.

och jag var på Cypern. för att dom äter haloumi och gillar katter. men det kändes som att vara i Manchester i fint väder med tursamt några fina cypriotiska restauranger.

När jag var 17 var jag också på Cypern. Jag spelade biljard med en man på en klubb. och såg en lokal basket match. och fick åka bil med hotellets nattvakt. han var basketlagets tränare. Epharisto till honom.

No comments:

Post a Comment