Sunday 3 October 2010

ANNAN






SD har fått mycket röster för att folket är missnöjda i Sverige. Och det är dom för att vi har haft en moderat höger regering som påstår sig vilja fixa allt men i verkligheten har gjort det svårare för låginkomsttagare att klara sig.

Så allt har blivit jättefel. Missnöjet har lett till att SD fick så mycket röster. Dom missnöjda borde ha röstat på tex miljöpartiet eller socialdemokraterna istället.

Men varför blev det inte så?

Antagligen just for att dessa partier inte har vågat diskutera problem som finns. Men å andra sidan vet jag att Mona Sahlin har talat väldigt mycket om segregationen. Men den finns inte ute på landsbygden. Och det är där SD fått mest röster…

Så, en klassiker, då rätt väl bemedlade folk får det sämre skyller de allting på invandrare. Invandrare som inget hellre vill än att få jobba och smälta in just som det är. Få svenska vänner, integreras, dela med sig av sina erfarenheter och ta del av andras. Men så har det inte blivit för att Svergie är segregerat och det är svårt att få "bra" jobb om man har ett lustigt efternamn. Det är nog att heta Lassila.

Det är också svårt att få en bostad med ett lustigt namn. Och ännu svårare om man inte har en fast tjänst i kombination med ett lustigt namn. Och så ser det ju ut för alla oss med lustiga namn. Det är svårt för oss att få någonting över huvudtaget hur mycket vi än kämpar. Även om man "bara" heter Lassila. Efter 9 år har jag ändå lyckats få ett deltidsjobb och en hyreslägenhet, men allt tack vare mer eller mindre skumma faktorer. Arbete för att jag kan finska. Bostad för att jag är en bildkonstnär.
Otaliga gånger har jag sökt arbeten där man speciellt efterfrågat ansökningar av folk med annan etnisk bakgrund än svensk. Kopij, Carillo, Sederowsky, Lassila….vi har alla sökt samma jobb och alltid fick Anna Lundgren jobbet.

Det är inte Annas fel men man blir sur på henne.

Dethär är verklighet och jag ljuger inte. Inte ett ord.

trots att jag inte är den "värsta" sortens invandrare, jag är ju bara en liten finne. en acne plump i Sverige.

Men jag gillar ju ändå Sverige. och det gör Kopij och Carillo också. Jätte mycket!

Men vi förblir alltid där med stämpeln "annan" i pannan.

No comments:

Post a Comment