Tuesday 29 May 2007

familjen ok


fan, fylla o slagsmål finns överallt. har funnits överallt.
inte bara bland finländare.
andra svär också.

vi fick fiskleverpiller till maten.
på söndagar gjorde farssan stek i ugn.
familjen ut på promenad. glass nere vid stranden.
densamma som idag är en strandpromenad.
det fanns fina båtar redan då, men nu är det fullt.
fulare.
och dyra sportbilar.
när man kom hem var steken klar.
morotsbitarna mjuka.
toalettpappret gult. hårdare än idag.

lakanen nytvättade.

på lördagar gicks det på loppis.
det fanns en hörna med leksaker.
där satt jag. mamma försvann in bland madrasser, kläder och kärl.

men hon kom alltid tillbaks.
Och fast hon senn lämnade farsan lämnade hon aldrig mig.

det hände att dom stred, hon o farsan.
men det var nog inte så ofta.
och vi fick ju fiskleverpiller, blev kammade och tvättade.
vi hade alltid tårtor på bordet på födelsedagar.
vi fick t om en hund.

jag kan inte skylla på något i barndomen.
inte ens Helsingfors var hemskt.
det var väl bra.
det fanns spårvagn.
Och Borgbacken.
vi blev omhändertagna.
föräldrar blev arga när vi klantade oss.
och fastnade i mattpiskställningar med huvudet.

nej, jag kan inte skylla på något.
jag bär ingen ilska, ingen bitterhet.
inte över familjen.
Familjen Ok.

1 comment:

  1. Den här tycker jag e fin. Fysisk närvaro, i tiden. Barn är stora pragmatiker och experter på familjedynamikens logistik.

    Ja, va menade jag nu...

    ReplyDelete