Tuesday 15 May 2007

upp till MOLITVA!


stått mitt på golvet o stirrat ut i rummet. på solen som kastar in ljus genom lövverket. vackert. tänkte hur fint ljus det skulle vara för ett videoverk. men orkade inte börja ställa upp stativ o sånt. för bökigt. o solen försvinner fort. det är molnigt idag.
så jag häller upp mitt kafffe. tänkte att det är lustigt hur introvert man blir hemma. en hel dag hemma - man har tid att stå o stirra mitt på golvet o se på ljuset. skuggspelet på golvet av blomkrukor och växter. en kvinna går förbi o hamnar i skuggspelet. hör hur hon pratar med någon. hon säger "du kommer inte o tro att det är sant". man blir så där extrovert o pigg ute bland folk. man talar högt och ser inte skuggspel på samma sätt. man kan inte kombinera musik och skuggspel och blick o melodi o mönster o färg o form o känsla o vad säger nu han ranelid, flyktiga ögonblick.

Till kaffet tar jag en bit mörk choklad. få se nu: 70% cocoa. Ganska mörkt.
Sånt äter alla nuförtiden. Tycker vi det är gott eller har vi förstått att det är nyttigare?
Är det gott. Smakar lite beskt. har ju t om sett barn äta det.
Jag skulle ha plågats av avsmak av sånn bitter smak när jag var 6. kaffet smakar lite diskvatten.
Tänkte att dethär blir en bra dag. det är den. igår var allt lite öde, tomt och trist. Borde ha suttit vid Lyckholmsfabrikens öde gård för att maximera känslan.

Men här sitter jag nu med en syrenkvist i en vas och en bild på en leksakskanin med blodigt öra. i mitt kök. fotograferade detaljer av mitt hem med händer och fingrar som kamera. inredningsbilder. för att jag i helgen fick ångest över att jag är som ett förvuxet barn. att jag är omogen och att mitt hem är det tyngsta beviset för det.
Mäklaren på Hisingen ville ju t om sälja ett hus åt mej igår - men han har ju då inte sett mitt hem.
men som sagt. idag är en bra dag, för t om inredningsbilderna från mitt hem ser bra ut. intressanta. detaljerna berättar om en intressant personlighet som inte är rädd för att visa vem hon är. färger, minnen. former. ordnat kaos. skön finsk stämning. bara jag fixar dörrmattan blir nog allt bra. nu är det sand på gammalt tidningspapper. upp till MOLITVA!

No comments:

Post a Comment