Friday 4 May 2007

liket i tunneln, proppar i öronen

Ingen orkar med ljudet ute.
alla, gubbar i träningsbyxor till kvinnor i yllemössor verkar hasta omkring med proppar i öronen. sladdar från proppar.
kopplat till ipod eller annan liten apparat. vem vet, någon kanske gömmer en cd-spelare i väskan, bara sladden är snygg så kommer man undan.

vad handlar det om?

alltså är det en illusorisk värld man skapar eller står man helt enkelt inte ut med bilar fåglar barn? det som låter.
eller är man så förtjust i musiken.
vad lyssnar dom på?
kanske på en bok. orkar inte läsa. har kanske inte tid.

hm.
nää.

jag tycker inte heller om billjud. bara om natten på otäckt tysta orter i otäcka tysta hus. då saknar jag brummandet. eller svoschandet. låter som atlantens vågor som sveper över asfalten. annars tycker jag mycket illa om bilar. ofta visar jag fingret åt bilister för att dom verkar vilja köra över mig. dom glömmer att dom sitter i farligaföralltoallaplåtmetallplastläderplyschåbäken.


i natt vaknade jag av ett ljud. det lät som om en sten kastades mot ett fönster utan att rutan sprack. och senn kom ett vinande ljud. annars var det tyst. det var en hård smäll följd av ett vinande läte. inte ens ljud.
ett ljud från ett vapen. pistol. gevär. k-pist.

vad vet jag.
uppvuxen i trygghet. har ingen aning hur skottlossning låter.

har hållit i ett vapen en gång. o den hade ingen ammunition. det var morfars älg gevär. det blev bråkigt hemma pga vodka och ett halvfärdigt träkors till mormors grav. jag sparkade upp en dörr till ett rum och riktade geväret mot bråkstakarna och skrek:
- börjar ni inte hyvla på mormors kors så skjuter jag in skallen på er!

dom skrattade. o så låg vi alla på schäslongen o flinade åt hur sjuka vi är.

min bror sköt mycket med hagelbössa. mot en gammal stockstuga. det var nog mer som ett lider. o senn fick vi pilla ut haglen ur lidrets stockväggar.

jag ska börja jobba mer med ljud. tänkte så i natt efter att jag hört skottet. det kanske ligger ett lik i spårvagnstunneln mellan chalmers o liseberg. skottet hördes därifrån.

No comments:

Post a Comment