Thursday 17 May 2007

stenhård feminist

ingen rastlöshet.
bara lugn.

levoton. nähä.

stunder som sånahär.
tala med dom som är viktiga.

vem är viktig?
vad är viktigt?
what is important?
(dom säger så på engelska)

gener. är det gener?

mormor. tänk bara på ordet mor mor.

jag är besatt. besatt av mitt ursprung.
försöker hitta orsaker till varför jag är som jag är.
som om jag kunde förklara det så.
att JAG bara kunde bli såhär pga en genetisk nyck slår mig inte in.
Inte alls.

Jag tror att släkten alltid påverkar mig. att det på nåt sätt är nån gammmal förfäders fel. förtjänst?


Jag är en ung självcentrerad kvinna. Inte ens så ung mera.
Plötslig på gamla dar vill jag finna en orsak. min familj. min släkt.
jag tittar på bilden av farfar Erkki och ser en vacker ung man.
tänker att han är snygg. sjukt.och det är ju absurdt.
och min mormor...

min mormor är väl jag. eller. om hon levde nu så skulle hon vara jag. kanske.
hon är lite av ett mysterium. men för mig är hon alltid dendär påhittiga damen.
Och damen som älskade mig mest av allt. Och om det finns en Gud så var hon min.
och mamma.

Inte undra på att jag har blivit en stenhård feminist. mormor mamma....
vi är ett speciellt släkte.
ofta tänker jag att det är den enda familj jag har haft. kvinnorna.
dom som gått sina egna vägar. valt att lämna familj och vänner.
ibland blivit ensamma.

dom driver mig att leva som jag gör.
jag ska fan inte nöja mig med vad som helst.

No comments:

Post a Comment