Friday 25 May 2007

PERITTY HÄPEÄ / INHERITED SHAME / ÄRVD SKAM





pohjantähden alla elää suomalainen.
käymme vatsamäkeä.
on täällä elämä raskasta työtä.

sen pituinen se.

intervjuer med sverigefinnar. om barndom. känslan av att vara utomstående.
känslan av föräldrarnas utanförskap. skam?

ref: susanna alakoski o dendär skådisen.
dianas bror. heidi T. som sa att det inte finns snygga finska män.

om att jag känner mig sårad.
att jag känner mig ledsen över att dom faktiskt tycker så.säger så.
att man driver med mitt folk så mycket.
att jag för helv. flyttar hem snart.
att jag ska alltid känna mig som andra klassens medborgare.
och att jag undrar hur detta kunde ske? nej, undrar om detta kunde ske hemma?

Och att jag ser mig som en väldigt, den bästa, perfekta personen att arbeta med dessa frågor. jag är finlands svensk och inte ändå. flyttat till sverige där man talar mitt modersmål. men haft en tvåspråkig familj. mamma svensk pappa finsk. alltid pratat både och, och annat. sett lite av världen. inte helt ignorant så att säga.
aldrig varit riktigt ok någonstans. inte bland finnar i finland, eller i sverige. inte bland finlandssvenskar, inte bland svenskar. och resten av världen fattar ändå inget.
så. var är ni andra som jag? ni som kanske också är nåt + judar? nåt + zigenare? nåt + somalier? nåt + whatever?
o det hjälper inte fast jag kan sjunga olen suomalainen eller moottoripyörä on moottoripyörä.

Soundtrack: Olen suomalaien: Kari tapio,,,,,

el liten pik i ryggen. lite lagom sådär av en finne som bor i svergie.

hur ofta händer inte det att jag driver med mitt folk? hur ofta händer inte det att jag hör att någon säger något om finländare o jag leker att jag inte lyssnar. jag hör inte. för att jag inte just då orkar. orkar inte stå upp.
samtidigt försöker jag vara noga med att bedyra min kärlek till sverige...
men när jag nu i ett kort retrospektiv ser på mitt liv så måste jag bara tacka o buga. ja älskar alla dom jag har mött. helt fantastiska fina människor, och jo det är klart att jag har gett dom min bild av hemlandet finland. men well, min bild är väl ok? min bild är den rätta? vad fan vet dom som är födda här vars föläldrar lämnat sketbyar på 60-talet? jag vet faktiskt bättre.

1 comment:

  1. Väldigt bra skrivet.
    Det där känner man igen. När någon säger något om finnar, men man låtsas inte höra för man orkar inte ta upp det. Inte en gång till.

    ReplyDelete